Teknologi Pendidikan

Definisi teknologi pendidikan
Menurut Gailbrath (1967), teknologi merupakan keupayaan menggunakan pengetahuan saintifik atau pengetahuan lain yg tersusun (other organized knowledge) yg digunakan secara sistematik sehingga mampu mempamerkan amalan yg praktikal dalam melaksanakan tugasan sehingga tugas tersebut mencapai kejayaan.  Sementara itu, Persatuan Teknologi Pendidikan (PTPM 1987) berpendapat, teknologi pendidikan sebagai satu proses menganalisis keperluan pendidikan bersistematik dan rasionalnya untuk mereka bentuk dan mengaplikasikan secara bersepadu yang melibatkan idea, alat, bahan, prosedur serta mengembleng tenaga ke arah peningkatan pengajaran dan pembelajaran yang merupakan objektif utama penggunaan teknologi pendidikan. 
 
      Selain itu, Gagne, Robert dan Briggs Leslie J pula menyatakan bahawa teknologi pendidikan adalah proses perancangan di mana suatu sistem pengajaran direka bentuk, dilaksana, dikawal dan dinilai untuk mencapai sesuatu objektif pembelajaran yang berkesan.  Walau apa pun definisi yang dinyatakan, kami berpendapat bahawa penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran pada masa sekarang adalah penting dan signifikan sesuai dengan arus gelombang maklumat tanpa sempadan. Walaupun dari segi sejarahnya teknologi pendidikan telah bermula semenjak tahun 1920 dengan penggunaan radio dan TV sehinggalah kepada penggunaan komputer pada hari ini. (Cuban 1986). 
 
Berikut merupakan perkaitan teknologi dalam P&P:
  • Usaha meningkatkan keberkesanan dan kualiti terhadap ilmu pengetahuan.
  • Teknologi dalam P&P ialah komunikasi audiovisual iaitu Komunikasi audiovisual ialah cabang teori dan amalan yg bermula dengan reka bentuk dan kegunaan mesej yg mengawal proses pembelajaran.

Peranan dan kebaikan teknologi dalam P&P.
1. Pembelajaran Kendiri
2. Meningkatkan Keberkesanan Pembelajaran
3. Peluang Belajar Untuk Semua.

REKA BENTUK PENGAJARAN

***Merupakan proses sistematis menterjemahkan prinsip-prinsip umum P&P kepada bentuk perancangan bahan dan penyampaian pembelajaran.  Menurut Yusup Hashim (1998) Reka pengajaran mengandungi 4 bidang iaitu :
  • Reka bentuk sistem pengajaran
  • Reka bentuk strategi
  • Reka bentuk mesej
  • Ciri-ciri pelajar

****MODEL ADDIE Merupakan proses generik yangg perlu diubah suai sebelum dapat digunakan, menjadi asas kepada semua model reka pengajaran :
  • A (Analysis)        - Analisis
  • D (Design)          - Bentuk
  • D (Development)     - Perkembangan
  • I (Implementation)  - Pelaksanaan
  • E (Evaluation)      - Penilaian
 
****MODEL ASSURE iaitu Heinech et al (1982) - Model reka pengajaran yang berasaskan bilik darjah dan dapat membantu guru merancang P&P dengan baik dan berkesan :

  • A (Analyses learner) – Analisis pelajar
  • S (State objectives) – Nyatakan objektif
  • S (Select method, media and materials) – Pilih kaedah, media & bahan sumber
  • U (Utilise media and materials) – Gunakan media & bahan sumber
  • R (Require learner response / participation) – Libatkan pelajar
  • E (Evaluate and revise materials)- Nilai & semak semula


PERANAN DAN KEPENTINGAN REKA BENTUK PENGAJARAN
 
1. Meningkatkan pencapaian pelajar.
2. Menjadikan P&P bilik darjah lebih teratur.
3. Memungkinkan objektif P&P dan hasil pembelajaran mudah tercapai.
4. Membantu dalam proses membuat keputusan.
5. Menjadikan penyampaian P&P selaras bagi kumpulan yg pelbagai.
6. Menjimatkan masa dan peruntukan yang besar, cth : Pendidikan Jarak Jauh.



     

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Catat Ulasan